MODÜLER DELİK Delme Teknolojisinde Karbür Çözümü

👤Saygın Bakır, Kennametal Bölgesel Ürün Uzmanı

KenTIP FS™ modüler delik delme sistemi, rakip modüler matkap teknolojilerine göre çok daha yüksek ısıya ve zorlu şartlara dayanıklı olmasını sağlayan dolu bir karbür alına sahiptir.🔍 İleri hassas delik işleme teknolojilerinin sonucu oluşan birleşim, kullanımı kolay, iyi bir delik kalitesi sağlayan, çok geniş malzeme aralığında kullanılabilen ve karmaşık karbür matkaplarla rekabet edebilecek kadar tokluğa sahip 6 mm'den 26 mm'e kadar, 1.5 ile 12 x D aralığında delebilen KenTIP FS Modüler matkaptır.

ÜRÜN TANIMININ ANLAMI NEDİR?
Kennametal Modüler delik delme biriminin kıdemli küresel ürün müdürü Alexander Schmitt göre; FS, takımın (tam dolu) karbür uç olduğunu tanımlamaktadır. Ancak o, sadece bir karbür matkabın ucu gibi gözükmektedir. Bu da karbür ucun çelik taşıyıcı gövdeyi tümüyle kavradığı ve aşınmaktan koruduğu anlamına gelmektir, ancak uç bu anlamın da ötesinde değer taşımaktadır. KenTIP FS, sadece dolu bir karbür matkap gibi görünmesinin yanı sıra onlardan biri gibi işlevseldir. Bu nedenle onu değiştirilebilir delme ucun maliyet etkinliği ile dolu karbürün en iyi özeliklerinin bir birleşimi olarak düşünebilirsiniz. KenTIP FS ilk bakışta, sonuna kadar kullanılıp atılabilir karbür uçlu, içten soğutmalı ve etkin talaş kaldırma için helisel bir kanala sahip herhangi bir değiştirilebilir delme uçlu matkaplara benzemektedir. Ancak tüm benzerlik bu kadardır. KenTIP FS, onu diğer birbirinin benzeri olan modüler delme kalabalığından ayıran ve pek çok önemli özellikleri bir araya getiren tamamen yeni bir tasarıma sahiptir.

SOĞUTMAYI SAĞLAMA
İlk olarak kanallara bir göz atalım. Ne kadar pürüzsüz ve parlak olduklarına dikkat ettiniz mi?
Bunun nedeni, Kennametal´in bulduğu ve talaş boşalmasını iyileştirmeye yönelik uç kısmında aşınmayı azaltan, hassas son işlemeden sonra olağanüstü parlatılan kanalların bu süreçten geçmiş olmasıdır. Pek çok modüler matkap tasarımında bulunan iki soğutma sıvısı deliğine karşın, KenTIP FS dört adet deliğe sahip olup, bunlardan iki tanesi uçta, diğer iki tanesi de kafanın hemen arkasında talaş kanallarında yer almaktadır. Bu çoklu soğutma ısıyı kesme bölgesinden uzak tutarken aynı zamanda talaşın birikmesini önlemek için daha yoğun soğutma sıvısı aktarımı sağlayarak takım ömrünü uzatmakta ve delik kalitesini iyileştirmektedir. Çoklu soğutma, uygulama için gereken kesme sıvısı ihtiyacını belirlemede yardımcı oluyor diyor Schmitt. Örneğin, paslanmaz çelikte ve dökme demirde kaplama tutunması ve kesme sırtı aşınması büyük sorunlardır. HPL ve HPC uç tiplere sahip kesici uçlar, bu sorunun üstesinden gelmek için içten soğutmalı takımların kanalları sayesinde bu bölgelerde daha iyi soğutma sıvısı sağlamaktadır. Ancak çelikte, soğutma sıvısının kesme sırtına odaklanması ve talaş ile talaş yüzeyi arasındaki temas bölgesinde oluşan ısıyı ortadan kaldırması daha da iyi olmaktadır. Bu nedenle, HPG geometriye sahip kesici uçlarımızda alın soğutma deliklerini kaldırarak takım ömrünü yükselttik ve talaş kırılmasını iyileştirdik. Buna ek olarak, çelik uygulamalarda takımın iş parçasına girişinde daha yüksek temas oranları sağlayan kesme kenarı ağzında talaş yapışması önlenmekte ve kesici uçta daha fazla sürdürülebilir sağlamlık elde edilmektedir.KenTIP FS™ modüler delik delme sistemi, rakip modüler matkap teknolojilerine göre çok daha yüksek ısıya ve zorlu şartlara dayanıklı olmasını sağlayan dolu bir karbür alına sahiptir.🔍 

AYARLAMA
Kesici uçta bulunan soğutma kanalı deliği sayısında artış varsa bu da uygulamada daha fazla ayar yapılmasını gerektirir. HPG geometri, özellikle çelik için tasarlanmış olup, yeni ve aşınmaya son derece dirençli bir karbür kalite KCP15A olarak sunulmaktadır. Yenilenen kesici uç açısı ve kendinden merkezleme özellikli iğne ağızlı uç tasarımı, yüksek ilerleme hızlarında bile sınıfındaki diğer matkaplardan çok daha iyi bir konumlama hassasiyeti ve delik dik doğruluğu sağlamaktadır. Kesici uç köşeleri, talaş kaynamasını azaltmak üzere dar ve kısa pahlarla korunmakta ve kenar boşlukları da benzer şekilde desteklenmekte ve bu nedenle HPG geometri, hidrolik manifoldlarda ya da örneğin ısı eşanjörü üretiminde kullanılan istiflenmiş levhalarda görülen çapraz delikler ve eğimli çıkışlar için uygundur.

Eğer dünyada sadece çelik deliniyor olsaydı, HPG geometriye sahip kesici uçlar yeterli olabilirdi, ancak uçak ve uzay endüstrisinde paslanmaz çelik ve üstün alaşımlara ihtiyaç duymakta, otomotiv üreticileri ise dökme demirden fazlasıyla yararlanmaktadır.
İlk sektör için, Kennametal, kesme kuvvetlerini azaltmak ve uzun talaş veren uçak ve uzay endüstrisi ve medikal alaşımlarını parçalamak için tasarlanmış kertikli uca sahip HPL geometriyi sunmaktadır. HPG geometri gibi, yeni bir kalitede bu aşamada KCMS15 olarak bir aşınma direncine sahip, takım ömrünü uzatan tutunmaya karşı dirençli altın kaplamalı ince taneli karbür bulunmaktadır. Dökme, düktil (temperli) ve sıkıştırılmış yoğun grafitli demirler için HPC geometri, alında soğutma kanalı çıkışları ile hızlı talaş boşalma özellikli tasarlanmış bir talaş derin kesme kertiği birlikteliği sayesinde bu malzemeler ile oluşan talaş kaynamasını ve çatlamayı ortadan kaldıran dört kenar boşluklu zırhlar ve radyüslu biçimlendirilmiş bir uç sunmaktadır.

KenTIP FS 6 mm´den 26´mm´ye kadar çap aralığında mevcuttur. Kullanımı kolay, iyi bir delik kalitesi üreten ve geniş bir malzeme aralığında dolu karbür matkaplarla rekabet edecek kadar tok özelliklidir.🔍 Bu üç kesici uç tipi, 143 derecelik uçlara ve maksimum takım ömrü sağlamak için önceden özellikli hazırlanmış, parlatılmış veya honlanmış kesme kenarlarına sahiptir. KenTIP FS, HPG, HPC ve HPL geometriler kapsamında, bir dolu karbür matkabın yapabileceğindan daha fazlasını, hem de parça başına daha düşük maliyetle ve eşdeğer ya da daha yüksek performansla yapabilir diyor Schmitt.

Bunların tümü harika unsurlar, ancak KenTIP FS´nin en büyük farkı ne soğutma sıvısı besleme sistemi ne yeni karbür kaliteler ne de parlatılmış kanallar ya da uç tasarımlarıdır. Onu farklı kılan montaj arabirimidir. KenTIP FS, daha büyük matkaplar KSEM ve KSEM Plus´ın sürdürülebilir dayanıklığa sahip kesici uç güvenilirliğinden aydalanmakta, ancak KenTIP kullanıcılarının yakından tanıdığı hızlı boşta kalma düzeneğinin bir benzeri kullanılmaktadır; yuva sadece hava üfleme ile temizlenir, kesici uç yerleştirilir, hafifçe döndürülür ve sonra birlikte sevk edilen akıllı uçlu anahtarla güvenilir bir durumda sabit kalana dek sıkılır.
Bunun nedeni de KenTIP FS´nin maksimum rijitlik ve hassasiyet sağlayan patentli bir konik arabirimine sahip olmasıdır. Tutma kilidi, takımın dışarıya çıkmasını engeller ve geniş rulman yatağı yüzeyi ise yuva biçim değişimi olmaksızın sıradışı burulma yüklerine dayanabilmektedir. Dolu karbür kesici uçların bağlama vidaları olmadığından bağlama düzeneğinin talaş veya iş parçası temasından kaynaklanan zarar görme olasılığı yoktur. Bütün bunları biraraya getirin ve KenTIP FS'in elverişsiz kesme koşullarında, hatta atölyenizde her gün karşılaştığınız zorlu işlemelerde de olağanüstü bir performans sağladığını göreceksiniz.

EK ÖZELLİKLER
Her şeyden öte, KenTIP FS sürdürülebilir bir çözümdür. Dolu karbür ve birçok modüler matkaplarda gerek görülen onarım ve yenileme işlemi ortadan kalkar. Kesici ucu kapasitesinin sonuna kadar kullanın, yepyeni bir takımla değiştirin ve Kennametal geri dönüşüm hizmetini kullanarak eskisini geri dönüştürün ve paranızı geri alın. Yeniden bilenmiş takımlarda gereken merkezden kaçıklık ayarlarının yapılması söz konusu değildir ya da kullanılmış bir matkabın yenisine göre nasıl bir performans göstereceği konusunda endişe duyulmasına gerek kalmaz. Bu nedenle takım ömrü ve üretim miktarı daha öngörülebilirdir ve sürekli bileme gerektiren birbirinin benzeri matkaplar da söz konusu olmadığından, (kesici uçların dolu karbür matkaplara göre çok daha ucuz olduğu gerçeği de unutulmamalıdır) takım maliyetleri önemli oranda azalır. KenTIP FS arayüzün rijitliği ve sürdürülebilir dayanıklılığı inanılmazdır ve matkabın dolu karbür alına sahip olması nedeniyle, ara yüz rakip modüler matkap teknolojilerinden çok daha fazla ısıya ve zorluğa ve elbette her zaman sadece bir dolu karbür matkabın üstesinden gelebileceği olağandışı durumlar olacaktır, ancak izlediğimiz uygulamaların yaklaşık yüzde 90´ı için pek çok malzemede iyi çalışıyor.