100 Yıllık Yüzey İşlem Deneyİmİ ile Otomotiv Sektöründe Çözüm Ortağınız

👤Dr. Tayfun Sığırtmaç Genel Müdür, Kromaş - Rösler Türkiye

Sunduğumuz ürün ve hizmetleri Rösler ve Kromaş olarak 2 marka çatısı altında topluyoruz. Rösler markalı ürünler Almanya’da üretilip Türkiye’de müşterilerimize sunulurken, Kromaş markalı ürün grupları Türkiye’de üretilip hem Türkiye hem de tüm dünyada müşterilerimizle buluşuyor.

🔍 Yüzey işlem teknolojilerinde çalışma alanlarımız üç grup altında toplanıyor;
Vibrasyonlu Yüzey İşlem Teknolojileri (Mass Finishing Technologies)
Kumlama ve Bilyalı Dövme Teknolojileri  (Blasting and Shot Peening Technologies)
Proses Suyu Arıtma Teknolojileri (Waste Water Treatment Technologies)

Vibrasyonla yüzey işlem ve kumlama prosesleri parça yüzeyine istenilen özellikleri kazandırmak için uygulanan iki farklı yüzey işlem metodudur.  Türkçede genellikle vibrasyonlu yüzey işlem olarak ifade edilen fakat uluslararası alanda “Mass Finishing” olarak adlandırılan proseste çok sayıda farklı malzeme türleri, yüzeyin teknik beklentilerine uygun olarak işlem görürler. Bu teknik beklentiler temel olarak; yüzey temizleme, yağ alma, çapak alma, köşe radyüsleme, parlatma vb. gibi işlemlerdir. Burada genel olarak parçada ölçüsel değişim sağlamadan ya da mikron seviyesinde değişimlerle parçanın Ra, Rz adı verilen yüzey pürüzlülük değerleri iyileştirilir. Her sektörün yüzey kalitesi konusundaki beklentileri farklı olduğundan çok sayıda ve farklı sektörlere hitap ediyoruz.

Bunlar arasında otomotiv ana ve yan sanayi ile savunma-havacılık yoğun hizmet verdiğimiz ve çözüm ürettiğimiz alanlar. Otomotiv sektöründe presleme sonrası parçanın çapaklarının otomatik temizlenmesi, parçaların parlatılması, aydınlatma ekipmanları yüzey işlemleri, şanzıman vb. dişli parçalarda dişlilerin çapaklarının temizlenmesi ve parlatılması, jant parlatma işlemleri, talaşlı imalat sonrası yağ ve çapak alma işlemleri, hizmet verdiğimiz çözümlerden bazılarıdır.

Vibrasyonlu yüzey işlem prosesi ile parçaya teknik beklentiler ışığında istenilen yüzey kalitesi sağlanır. Burada temel çalışma prensibi şu şekildedir. Çok sayıda iş parçası belli bir mühendislik harmonisi ile titreşim ve devinim (dönme) hareketi yapan bir grup aşındırıcı ile temas halindedir. Bu işlem özel tasarlanmış dairesel ya da lineer vibrasyonlu yüzey işlem makinelerinde gerçekleşir. Aşındırıcılar iş parçası ile temas ederek parça yüzeyinden mikron seviyesinde talaş kaldırır ve parçanın yüzeyine istenilen etkiyi yaratır. Bu etki kimi zaman yukarıda bahsettiğimiz şekilde yüzeyi temizlemek olduğu gibi kimi zamanda yüzeyin ayna seviyesinde parlatılması şeklinde de olabilir. Dolayısıyla aslında otomotiv sektöründe üretim sonrası birçok parçanın yüzey işlem beklentileri doğru çözüm ve proseslerle kolayca karşılanabilir.

Ayrıca prosesten çıkan suyun değerlendirilmesi ve çevreye herhangi bir zarar vermeden tekrar kullanımı da uzmanlık alanlarımızdan birisidir. Rösler ve Kromaş olarak hem yüzey işlem teknolojilerinde tüm müşteri gereksinimi sağlayan makine, ekipman ve sarf malzemeleri üretip geliştiriyor hem de proses atık suyunu tekrar kullanarak verimlilik arttırıyor ve çevreyi kirletmiyor, koruyoruz.

Kumlama prosesi ise genelde daha ağır sanayi parçalarının yüzeylerini temizleme, boya ve kaplama gibi prosese hazırlama işlemidir. Parça yüzeyine belli hızla bilyalar çarptırılır ve yüzey üzerinde istenmeyen tufal, pas, kir vb. malzemeler bu darbe etkisi ile uzaklaştırılır. Ayrıca malzeme yüzeyi pürüzlendirilerek boyanın daha iyi yüzeye tutunması sağlanır. Döküm ve dövme tesislerinde, çelik konstrüksiyonlarda, sac ve profil yüzey temizlenmesinde, makine üretim ve otomotiv sektörü gibi çok çeşitli sektörlerde kumlama ile yüzey temizleme işlemleri kullanılmaktadır.🔍 

Shot Peening (Bilyalı Dövme) ise kumlama ile benzer prensipte çalışan fakat yüzeye fırlatılan bilyaların tüm dinamik parametrelerinin (bilya hızı, darbe etkisi, kontrollü bilya çapı vb.) sistemden kontrol edildiği, teknolojisi daha yüksek ve kompleks bir işlemdir. Bu proses ile yüzey temizliği dışında yüzeye mukavemet kazandırma ve zaman içerisinde oluşabilecek çatlak ve yüzey hatalarının önlenmesi hedeflenmektedir. Son dönemde özelikle otomotiv sektöründe önemi her geçen gün artan shot peening (bilyalı dövme)  prosesi ile yorulmaya maruz parçaların malzeme yüzeylerinde (örneğin şasi parçaları gibi) gerilme oluşturulup parçaların ömrü arttırılıyor ya da daha yüksek mukavemet kazandırılıp sac kalınlıklarından tasarruf sağlanıyor. Bu uygulama Otomotiv ve Savunma-Havacılık alanlarında yoğun kullanılmaktadır.
Örneğin, araçların sürekli yorulmaya maruz arka aksları, yay parçaları, uçakların iniş takımları, türbin parçaları ve  bliskler shot peening uygulaması elzem olan parça gruplarından bazılarıdır. 

Rösler’in yüzyıllık yüzey işlem deneyimi içerisinde Alman otomotiv sanayisi ile yaptığı çok sayıda yenilik ve başarı hikâyesi bulunmaktadır. Bizler de Rösler Türkiye ve Kromaş olarak Vibrasyonlu yüzey işlem, Kumlama ve Shot Peening (bilyalı Dövme) çözümlerimizle, otomotiv sektörüne özgü bu bilgi birikimlerimizi Türk otomotiv sanayisinin hizmetine sunma gayreti içerisindeyiz.  Yüzey işlem sorunlarınıza özel çözümler geliştirmek ve parçalarınızdaki sonuçları görmek için Türkiye’de kapsamlı vibrasyonlu yüzey işlem test merkezimiz yanında Rösler’in Almanya’daki kapsamlı yüzey işlem AR-GE merkezi ile de hizmetinizdeyiz. Yüzey işlemler ile ilgili tüm teknik soru ve sorunlarınız için lütfen uzman ekiplerimizle iletişime geçiniz.